Dr. Hüseyin Kayapınar Müslümanların ibadetlerinin gerekliliklerini yerine getirmenin ön şartı durumundaki temel dini bilgi ve bilgilere dair soruları cevaplıyor.
Soru: Cuma namazı nasıl kılınır? Zuhr-u ahir kılmak gerektiği yönünde bazı söylemler var. Bu konuya açıklık getirir misiniz?
Cevap: Zuhr-u ahir konusu üzerinde en çok durulan konulardan biri. Cuma namazı Rasulullah (SAV) döneminde ve sonraki dönemlerde nasıl kılınmıştır? İlk olarak camiye gittiğiniz zaman eğer imam henüz hutbeye çıkmamışsa Hanefiler dört rekat sünnet kılar. Cuma'nın ilk sünnetidir bu. Şafii mezhebinden olanlar imam hutbeye çıkmış bile olsa iki rekat mutlaka kılarlar. İkincisi oturup hutbe dinlenir. Cuma namazının parçalarından biri de hutbedir. Hutbe esnasında konuşulmaz. Peki telefonla oynanır mı? Maalesef bugün özellikle gençlerde bunu görüyoruz.
Soru: Peki, hutbe esnasında telefonla Kur'an okunur mu ?
Cevap: Eğer hatibin sesini duymuyorsa o zaman telefondan, ezberinden veya mushaftan Kur'an okuyabilir. Çünkü susmanın asıl sebebi hatibin vaazını dinlemektir. Mesela bazen hoparlörün sesi caminin bazı noktalarına ulaşmıyor. Örneğin pandemi döneminde sokaklarda Cuma namazı kılındı. İmamı duymayanlarımız oldu. Bu şekilde olanlar okuyabilir. Ancak imamın konuşmasını duyabilenler okuyamazlar, mutlaka dinlemelidirler. Hutbeden sonra iki rekat da farz kılınır. Bu farzdır. Peygamber Efendimizden (SAV) gelen rivayettir. Farzdan sonra iki rekat bazı rivayetlere göre de dört rekat sünnet vardır. Buna da son sünnet denir. Rasulullah (SAV) dönemindeki uygulama bu. Peki zuhr-u ahir kılmak şart mı? O sonradan ihdas edilmiş. Bu ulemanın ihdas ettiği bir namazdır. Kur'an'da veya hadislerde geçmiyor. Ulema, eğer Cumamız geçerli değilse öğle namazı yerine geçer, Cumamız geçerliyse o kaza namazı yerine geçer, kaza namazımız yoksa nafile namaz olur der. Zamanımızda buna karşı çıkan hocalarımız var. Niye Cumamız kabul edilmesin ki? Çünkü zaten birden çok camide Cuma namazı kılmaya ihtiyaç var. Peygamberimiz (SAV) böyle bir şey söylememiş buna lüzum yok diyenler de var. Eskiden olduğu gibi kılmaya devam edilmesini isteyenler de var. İsteyen istediğini yapsın, Allah kabul etsin.
25sn
1dk 3sn
47sn
54sn
1dk 22sn
1dk 59sn
1dk 26sn
1dk 46sn
1dk 14sn
1dk 50sn
1dk 12sn
1dk 30sn
40sn
2dk 24sn
2dk 38sn
32sn
1dk 49sn
1dk 46sn
3dk 21sn
3dk 36sn
2dk 44sn
1dk 59sn
2dk
3dk 11sn
47sn
2dk 24sn
50sn
1dk 29sn
1dk 10sn
1dk 59sn
1dk
39sn
1dk 41sn
1dk 23sn
24sn
40sn
2dk 6sn
39sn